TALLINK SILJA AB

Arbetsgivaren &
arbetsplatsen

 

 

På Tallink Silja AB erbjuder vi varierande och spännande arbete i en internationell miljö.

Tallink Silja AB är ett svenskt dotterbolag till AS Tallink Group och vi huserar många olika yrkesgrupper samt erfarenheter. Vår målsättning är att vara Östersjöns bästa serviceföretag, därför värdesätter och arbetar vi utifrån ledorden glädje, engagemang, samarbete och professionalism. Vi arbetar också utifrån dessa ledord när vi söker yrkeskunniga och serviceinriktade medarbetare som vill vara med och bidra till Tallink Siljas utveckling.

Tallink Silja AB består av landorganisationen i Stockholm (Värtaterminalen) och Kapellskär samt våra svenskflaggade fartyg, Silja Symphony och Galaxy. HR-avdelningen i Stockholm rekryterar både till fartygen och till landorganisationen.

 

På huvudkontoret i Stockholm (Värtaterminalen) finns många olika avdelningar;
Cargo, Ekonomi, HR, IT, Kommunikation, Marknad, Sälj, Terminal m.fl.

Även tills sjöss finns många olika avdelningar;
Restaurang, Kök, Hotell, Butik, Maskin, Däck m.fl.

 

Du hittar alla våra lediga tjänster här. Du kan också alltid lämna en spontan ansökan för arbete ombord eller iland.

Vi ser fram emot att din ansökan kommer in!

Våra lediga tjänster

Frågor & svar

Varför ska jag fylla i så mycket information när jag laddar upp min ansökan?

Svar

Det är inget krav att du fyller i mer än din kontaktinformation och laddar upp relevanta ansökningshandlingar när du registrerar dig. Ägnar du däremot några extra minuter för att fullgöra din registrering ökar du dock dina chanser att bli kontaktad av oss personligen gällande andra relevanta tjänster i framtiden.

 

Tekniken strular, vad ska jag göra?

Svar

Om hemsidan inte fungerar som den ska, eller om du inte lyckas ladda upp ditt CV/din bild:

Säkerställ först att du laddar upp CV/bild i rätt format. Du kan också prova ladda upp dina dokument i en annan webbläsare. Fungerar inte det är du välkommen att skicka ett mejl till rekrytering.stockholm@tallinksilja.com så hjälper vi dig efter bästa förmåga!

 

Jag har sökt tidigare, men lyckas inte logga in igen med mina användaruppgifter?

Svar

Om du har sökt tjänst(er) tidigare, innan juni 2017, så har tyvärr din ansökan automatiskt raderats från vår databas på grund av tidigare bestämmelser. Inkomna ansökningar förfaller dock inte längre på så kort tid och din nya ansökan kommer därmed finnas kvar i vår databas under 3 års tid.

 

Varför kan jag inte bara mejla in min
ansökan?

Svar

Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via e-post, då det finns risk att ansökan inte registreras korrekt eller följs upp. Vi jobbar med flera lediga tjänster samtidigt och hanterar stora mängder ansökningar. När du söker tjänst via hemsidan är du garanterad att din ansökan hamnar rätt; hos rätt rekryterare och i rätt process.

 

Hur kommer jag i kontakt med ansvarig rekryterare för tjänsten som jag är intresserad av?

Svar

Många gånger kan det vara svårt att få bolla sina tankar om tjänsten direkt med ansvarig rekryterare. Vi vill betona att det inte beror på ointresse från vår sida utan att det endast är en fråga om tid och resurser för oss. Om du känner dig osäker på om tjänsten är något för dig eller har ytterligare frågor är du alltid välkommen att skicka ett mejl till rekrytering.stockholm@tallinksilja.com så hjälper vi dig efter bästa förmåga!

Hur går era rekryteringsprocesser till?

Svar

Vi arbetar ofta med ett löpande urval i våra tjänster, vilket innebär att vi kontaktar och intervjuar kandidater under hela ansökningstiden. Vi börjar oftast med en inledande telefonintervju innan vi kallar till intervju på plats hos oss. Vid den första telefonavstämningen får du mer information om resterande delar av rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessens utformning beror på tjänstens karaktär.

 

Varför kan jag inte få personlig återkoppling på min ansökan?

Svar

Vi beklagar att vi inte kan ge personlig återkoppling på alla ansökningar. Vi vill betona att det inte beror på ointresse från vår sida utan om att vi inte har tid och resurser till att ge alla sökanden återkoppling. Självklart får de kandidater som vi har haft kontakt med personlig återkoppling.

 

Vad ska jag göra om jag inte hittar en ledig tjänst just nu?

Svar

Då tycker vi att du ändå ska söka genom annonsen ”Spontan sjöansökan”. Skapa en profil och ladda upp ditt cv, där du framhåller dina styrkor och yrkesrelaterade intresseområden. Som en del av våra rekryteringsprocesser söker vi även igenom vår befintliga databas och kontaktar de som redan finns där om de matchar kravprofilen. Det finns därför alltid en möjlighet att vi kontaktar dig personligen med jobbförslag.

 

Vad ska jag tänka på om jag vill jobba till sjöss?

Svar

Innan du söker jobb ombord är det viktigt för dig att känna till följande: Väl i arbete ombord ingår du i säkerhetsorganisationen och det är därför viktigt att du har goda kunskaper i svenska som är säkerhetsspråket. Samtliga yrkesgrupper ombord har en uppgift i säkerhetsorganisationen och goda språkkunskaper innebär att du talar svenska obehindrat och kommunicerar tydligt i både tal och skrift. Detta krav gäller även delar av landorganisationen som också har säkerhetsaspekter att ta hänsyn till, dock ej alla. Myndigheter kräver också att alla till sjöss skall inneha friskintyg utfärdat av behörig läkare. Vi berättar självklart mer om livet till sjöss i samband med intervju.

 

Vad ska jag tänka på om jag vill söka praktik/LiA hos er?

Svar

Vi på Tallink Silja erbjuder gärna studenter möjligheten att komma ut i det praktiska arbetslivet, både iland och till sjöss. Till sjöss kan det emellertid finnas begränsade möjligheter för oss att erbjuda praktik. Orsaken till detta är bl.a. att fartygen har en säkerhetsorganisation som alla medarbetare ska ingå i. Säkerhetsspråket ombord är svenska och därför krävs att du har goda svenska språkkunskaper (både i tal och skrift). Myndigheter kräver också att alla till sjöss skall inneha friskintyg utfärdat av behörig läkare. Säkerhetsregler finns också på Cargo, vilket innebär att det även kan vara svårt för oss att erbjuda praktikplats där. Hos däck- och maskinavdelningarna ombord på våra fartyg har vi praktikplatser som förmedlas genom SUI (https://www.sjofart.org).

Vi har för avsikt att alltid erbjuda våra praktikanter ordentlig handledning. Vid ytterligare frågor gällande praktik/LiA får du gärna skicka ett mejl till rekrytering.stockholm@tallinksilja.com så hjälper vi dig efter bästa förmåga!

 

Vad ska jag göra om min fråga inte besvarats här?

Svar

Skicka gärna ett mejl till rekrytering.stockholm@tallinksilja.com så hjälper vi dig efter bästa förmåga!