online-bokningen

Boka din resa dygnet runt i vår online-bokning:

Boka här

Via nedanstående anvisningar får du svar på de vanligaste frågorna.

Behöver du hjälp?
Webbsupport → 

Tallink Silja Chat →

ATT GÖRA EN BOKNING

Antal resenärer

Läs mer →

Välj antal resenärer i respektive ålderskategori till höger i bokningsmodulen högst upp, i online-bokningen. Se bild.

Om det endast är minderåriga som ska resa, måste resan göras via vår kundservice.

Om det är olika antal resenärer på tur- och returresan, måste två separata reservationer göras vid bokning online.
 
 

Datum, destination & resalternativ

Läs mer →

Välj datum samt destination i kalendern högst upp till vänster i bokningsmodulen. Välj fliken som motsvarar din önskade resa. Om din resa är en enkelresa, bocka i rutan "Enkel väg" under fliken reguljärresa. Se bild.

Om din tur- och returresa har olika destinationer (till exempel med utresa från Stockholm till Helsingfors, men returen är från Åbo till Stockholm), måste två separata reservationer göras vid bokning online.

Om ni önskar att boka er returresa senare än 3 veckor efter utresan, gör på följande sätt:

- markera avgångsdatum i den vänstra avgångs-kolumnen
- välj sedan önskat returdatum från kalendern ovanför kolumnerna, båda kolumnerna uppdateras enligt ditt val
- markera önskat returdatum från den högra kolumnen
- fortsätt att boka, genom att välja önskad hyttkategori för både tur- och returresa
- dina val syns i bokningssammanfattningen på höger sida
 
 

Fordon

Läs mer →

Vid resa med fordon, bocka i rutan ”Visa bilpriser” i mitten av bokningsmodulen längst upp på bokningssidan. Se bild.
Om du inte reser med en personbil kan du ändra fordonskategorin i rullgardinsmenyn "Fordon". Vid behov kan du här lägga till fler fordon i samma bokning.

Om fordonet är längre eller högre än de angivna måtten i fordonskategorierna, måste resan bokas via vår kundservice.

För närvarande kan Megastars parkeringsplatser endast bokas av vår kundservice.
Om du ska ha med dig en cykel på resan, måste den också bokas i förväg. När du reser med cykel, sker incheckningen via fordonsincheckningen.

OBS! För närvarande måste cyklar för resenärer under 18 år bokas via vår kundservice. Vänligen informera personalen om eventuella funktionshinder vid fordonsincheckningen.
 
 

Hytter

Läs mer →

Om mer än en hytt eller hotellrum bokas, placeras passagerarna i hytterna samt hotellrummen på följande sätt. Om till exempel två par ska resa i var sin hytt, bör namnen på resenärerna som vill bo ihop skrivas in på första och tredje raden och således det andra paret på andra och fjärde raden.

Allergihytter, hytter anpassade för rörelsehindrade samt dam- och herrplatser bokas under rubriken ”Specialhytter och plats i delad hytt”.

Husdjurshytter finner du under rubriken ”Resande med husdjur” (på Stockholm – Tallinn- & Stockholm – Riga–linjerna finns även möjlighet att boka djurbur). Om du lämnar ditt husdjur i fordonet på Helsingfors-Tallinn-linjen, ska detta meddelas vid incheckningen.

Vänligen informera oss om eventuella hyttönskemål via vår chatt eller kundservice.
 
 

Måltider

Läs mer →

När du valt önskad hyttkategori kan du därefter välja måltider under rubriken "Måltider ombord".
Om endast en del av resenärerna önskar att boka måltider, måste måltidstillägget bokas via vår kundservice.
 
 

Övriga tillägg och bussanslutningar

Läs mer →

Efter rubriken "Måltider ombord" hittar du "Tillval i land" och "Boka bussanslutning".
Om endast en del av resenärerna önskar att boka något av dessa tillägg, måste tilläggen bokas via vår kundservice.
Det samma gäller om resenärer önskar boka bussanslutning från olika hållplatser.
 
 

Club One

Läs mer →

Club One-numret och kortinnehavarens namn anges ovanför bokningssammanfattningen på höger sida. Se bild.

När du fyllt i ditt Club one-nummer och namn, loggas du automatiskt in på din Club one-sida.

Om du vill använda dina bonuspoäng för din resa väljer du "använd dina Club One poäng". Om det finns bonushytter / däcksplatser bokningsbara, visas hur mycket poäng som hytten kostar vid hyttkategorin. Mängden poäng som behövs för hela resan och hur mycket som ska betalas, uppdateras i bokningssammanfattningen på höger sida.

Bonuspoäng kan endast användas från ett Club One-kort per bokning. I detta fall måste kortet ha den mängd poäng som krävs för bokning av resan.

Club One-medlemskapet är hushållsbaserat och familjebaserat. Det kan endast användas för familjer som bor i samma hushåll, förutsatt att deras uppgifter har lagts till Club One-medlemskapet.
Om du inte har för avsikt att själv resa, behöver du inte fylla i dina Club One-uppgifter när du bokar resan. Det antas att den person som loggat in också åker med på resan.

 
 

Förmånskuponger

Läs mer →

Om du har ett förmånskort med rabattkod, produktkod eller ID-nummer, kan du ange det i fältet "Jag har en bokningskod". Se bild.
Vänligen observera att alla förmåns-/presentkort inte är möjliga att använda i online-bokningen.

 
 

Passageraruppgifter

Läs mer →

Passageraruppgifter kan du fylla i när du trycker på knappen "boka din resa".
Om passageraren har ett Club One-kort fylls medlemsnumret i att trycka på plus-tecknet (+) efter passagerarens namn. Se bild.

Passagerarnas födelsedatum fylls i bokningen efter betalning av resan.

Observera att om du är en Club One kund, men inte ska resa, ska du inte fylla i ditt eget Club One-nummer i bokningen. Om du anger ditt Club One-nummer vid bokning, lägger systemet automatiskt till dig i bokningen som resenär och du kommer inte kunna ändra reservationens passagerarinformation.

 
 

Betalningsalternativ

Läs mer →

Du kan välja att betala din resa via internetbank, kreditkort eller Klarna-faktura. Tillgängliga kreditkort och banker hittar du när du trycker på rätt flik. Observera att bankbetalningar och de flesta kreditkortsbetalningar online kräver identifiering via tex BankID eller bankdosa. Läs mer om olika betalningsalternativ här.

 
 

Ändring och avbokning

Läs mer →
 

Vanliga felmeddelanden

”Välj hytt för alla passagerare”

Läs mer →

Hytterna på fartygen är anpassade för två, tre eller fyra resenärer. Om du får felmeddelandet i fråga, så innebär det att det inte finns tillgängliga hytter för passagerarantalet som bokas. Du kan istället välja fler hytter, byta hyttkategori eller kontrollera platstillgängligheten en annan avgång.
 
 

”Fyll i alla obligatoriska fält”

Läs mer →

För att kunna betala bokningen, måste kontaktpersonens uppgifter (för- och efternamn, telefonnummer och e-postadress), samt fordonets registreringsnummer vara ifyllda.
 
 

”Vi har hittat en obetald bokning för samma avgång”

Läs mer →

Bokningsnumret skapas när du har valt önskad betalningsmetod och flyttas från online-bokningen, antingen till kredit- eller internetbankens sida. Det vill säga, även om du inte har betalat din bokning, så kan det ha skaptas en giltig reservation. I detta fall, ta kontakt med oss via vår chatt eller + 46 8 - 666 33 70.