Aktuell information

Tallink Silja börjar trafikera Stockholm-Visby →
Tallink Silja trafikerar följande linjer →
Aktuell information angående Coronavirus (covid-19) →
 

 

 

Tallink Silja börjar trafikera Stockholm-Visby

Efterfrågan på resor och upplevelser i närområdet har ökat kraftigt till följd av Coronapandemin och Utrikesdepartementets reseavrådan. Detta tar Tallink Silja nu fasta på och börjar erbjuda kryssningar mellan Stockholm och Visby med sitt flaggskepp Silja Symphony under juli månad.

På grund av den rådande Coronakrisen har många svenskar fått se sina sommarplaner gå om intet, längre resor måste ställas in och många känner sig osäkra på hur man kan resa på ett säkert sätt. Men samtidigt som långväga resor avbokas finns det ett stort sug efter att resa och uppleva vacker miljö, god mat och underhållning tillsammans med nära och kära. Därför har Tallink Silja nu beslutat att för första gången någonsin sätta in sitt flaggskepp Silja Symphony till en av Sveriges mest älskade destinationer – Visby. Kryssningarna kommer att gå via Mariehamn och pågå under åtminstone juli månad.

- Gotland är ett väldigt omtyckt resmål för många svenskar, det visade inte minst det faktum att trycket på färjebolaget Destination Gotlands hemsida blev så hårt att sajten kraschade när regeringen meddelade att de inhemska reserestriktionerna hävs från den 13 juni. Med Östersjöns pärla Silja Symphony till Visby kan vi dessutom erbjuda något mer än bara en ren transport till ön. Hos oss får gästerna en riktig skärgårdsupplevelse, god mat, dryck och underhållning på vägen. Och, inte att förglömma, möjligheten att handla taxfree, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.

- Vi ser otroligt mycket fram emot att för första gången få erbjuda våra kunder att kryssa till Visby. Det står klart att många vill ”hemestra” nu, och en skärgårdsresa på Östersjön är ett utmärkt sätt för människor att påbörja det inhemska resandet på ett ansvarsfullt sätt. På våra fartyg har vi gott om utrymme och därmed möjlighet till social distans, noll procent återcirkulerande luft, alla passagerare har en egen hytt, det finns utbildad sjukvårdspersonal ombord och alltid en hamn nära, säger Marcus Risberg.

- Säkerhet är en del av sjöfartens DNA och vi utvecklar ständigt våra rutiner för att såväl våra gäster som vår personal ska kunna känna sig trygga ombord även under rådande Coronapandemi. På kryssningarna till Visby kommer vi att erbjuda ett antal avgångar med halverat antal resenärer ombord på varje avgång. Passagerarna har också möjlighet att ta med bilen ombord för en säker ombord- och avstigning. Allt för att säkerställa att det finns gott om utrymme ombord att hålla distans till varandra, säger Marcus Risberg.

Biljettförsäljningen startar fredag den 12 juni för de första kryssningarna som kommer att äga rum den 10, 12, 15 och 17 juli. Därefter kan ytterligare avgångar komma att läggas till.

Övrig information:
För att kunna välkomna resenärer på ett tryggt och säkert sätt har även branschorganisationen Svensk Sjöfart, som Tallink Silja är en del av, antagit en ny standard med en rad konkreta säkerhetsåtgärder som gäller i både terminaler och ombord på fartygen.
Säkerhetsåtgärderna gäller såväl vid bokning, i terminaler och vid ombordstigning som under resans gång och vid avstigning. Exempel på åtgärder är:
 
  • Utökad tid för incheckning och ombordstigning för att undvika trängsel.
  • Regelbunden information till passagerare om att tvätta händer och hålla social distans.
  • Begränsat antal passagerare under en övergångsperiod.
  • 2-meters regel gäller såväl i terminal som ombord, med tydliga markeringar i golvet vid incheckning, informationsdisk och kassor.
  • Utökad rengöring i terminal och ombord. Noggrann och frekvent rengöring och desinficering av hytter samt i restauranger, butiker och övriga allmänna ytor utförs.
  • Skyddsskärmar har satts upp vid informationsdisk och i alla kassor för att hålla avstånd mellan resenärer och personal.
  • Antalet personer som får vistas samtidigt i restauranger, caféer och butiker har begränsats.
  • Distans hålls mellan borden i restauranger, caféer och barer.
  • Handdesinficeringsstationer har placerats ut i alla publika områden ombord och i terminal.
  • Personal i kök, restauranger och caféer bär skydd i form av engångshandskar.
  • Nya rutiner för hantering av mat.
För frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Publicerad: 11.06.2020

 

 

Tallink Silja trafikerar följande linjer

  • Stockholm - Visby (via Mariehamn) med Silja Symphony 10.7.-14.8.2020
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
  • Stockholm - Åbo (via Mariehamn/Långnäs) med Galaxy och Baltic Princess
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

    Reguljärresor från Sverige till Finland
    Finlands regering tillåter arbetsresor och annan nödvändig trafik från Sverige till Finland.
    OBS! Passagerare som vill åka till Finland måste kontrollera att man har rätt att komma in i landet enligt reserestriktioner i Finland.
    Läs mer på Finlands gränsbevakningsväsendet: https://www.raja.fi/aktuellt/instruktioner_gransovergang#

    23h kryssningar från Stockholm utan landstigning i Finland
    Kan bokas av alla.

    11h dagskryssning från Stockholm utan landstigning i Finland
    Kan bokas av alla.

  • Stockholm – Paldiski (EST) med Isabelle 12.7-31.8.2020
    Passagerare med fordon och frakt.

    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

    OBS! Passagerare som vill åka till Estland måste kontrollera att man har rätt att komma in i landet enligt reserestriktioner i Estland.
    Läs mer på: https://vm.ee/en och https://www.kriis.ee/en/travelling-and-border-crossing

  • Kapellskär – Paldiski (EST) med Regal Star och Sailor
    Endast frakt.
    Fraktbokningar via Cargo bokning: booking.cargo@tallink.ee, tel. +372 612 8686.

  • Stockholm – Riga med Romantika
    Resor för pendlare vars arbetsgivare begärt tillstånd från lettiska myndigheter eller för andra passagerare med nödvändiga skäl.
    14.7., 22.7. och 28.7.2020 Riga - Stockholm
    15.7., 23.7. och 29.7.2020 Stockholm - Riga

    Passagerarbokningar via Tallinks kundservice i Lettland: booking@tallink.lv, tel +371 67099700, efter att nödvändigt formulär har fyllts i på den lettiska myndighetens webbsida, se länk: http://www.liaa.gov.lv/en/questionnaire-enterprises-planning-business-trips-during-emergency-situation
    Fraktbokningar via Cargo bokning: cargo@tallink.lv, telefon: +371 670 997 07 
     
  • Helsingfors – Tallinn med Megastar, Star,  Europa (fr o m 12.6.2020) och Victoria (7.6-31.8.2020)
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

  • Helsingfors – Riga med Silja Serenade 26.6-28.8.2020
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
     
  • Tallinn/Helsingfors - Mariehamn och Åbo-Tallinn med Baltic Queen vissa datum i juli och augusti 2020
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
     
  • Nordsjö (FIN) – Tallinn med Seawind
    Endast frakt.
    Fraktbokningar via Cargo bokning: cargo.booking@tallinksilja.com, tel +358 208 74266, tel +46 8 666 3555.
     
För frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Publicerad: 31.03.2020, uppdaterad 13.07.2020

 

 

Aktuell information angående coronavirus (covid-19)

Vår högsta prioritet på Tallink Silja är våra gästers och medarbetares hälsa, välmående och säkerhet. Vi följer de instruktioner och rekommendationer som kommer från olika myndigheter och branschorganisationer. I Sverige främst Folkhälsomyndigheten och föreningen Svensk Sjöfart. Vi rekommenderar resenärer som har frågor kring coronaviruset att söka information på Svenska Folkhälsomyndighetens hemsida folkhälsomyndigheten.se, där du också hittar den senaste uppdaterade informationen.

Just nu kan du som reser på någon av våra kryssningar med avresa senast 30 juni kostnadsfritt boka om din resa*

*Villkor för ombokningar från och med 12 mars 2020

  • Om du ändrar en bokning med avresa senast 30 juni till avresa i maj, september, oktober eller november 2020, kan du utan kostnad boka om till en likvärdig resa
  • Om du ändrar en bokning med avresa senast 30 juni till avresa i juni, juli, augusti eller december, så betalar du endast prisskillnaden som uppstår i och med högre priser under högsäsongen
  • Gäller ej specialkryssningar och vissa gruppresor
  • Följande ändringar är inte möjliga att göra själv online utan görs endast via kundservice www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Club One-poäng

Är du Club One-medlem ska du inte behöva tänka på om dina poäng snart går ut, vi har beslutat att inga poäng kommer förfalla 12.3 2020-31.12 2020. Med en utökad giltighetsperiod hoppas vi att du kan använda poängen när du bokar bonusresor, uppgraderingar på hotell eller när du gör inköp i Tallinks webbshop även efter det att den vanliga perioden på 24 månader har passerat. Du behåller även din medlemsnivå. Om din nivå har ett slutdatum mellan 12.3 – 30.12 2020, förlängs den till 31.12 2020. Om din nivå gått ut i början av perioden, återställs din medlemsnivå inom kort. Uppgraderingar sker som vanligt.

Publicerad: 12.03.2020 - Uppdaterad: 15.06.2020