Aktuell information

Tallink Silja trafikerar följande linjer →
Tallink Grupp återupptar rutten Åbo-Stockholm med fartygen Baltic Princess och Galaxy via Långnäs →
Baltic Princess och Galaxy trafikerar via Långnäs i helgen 20.-22.3.2020 →
Baltic Princess och Galaxy omdirigeras att tillfälligt gå på rutten Åbo-Kapellskär från 19 mars 2020 →
Inställd trafik på rutten Helsingfors-Stockholm från och med 19 mars 2020 →
Inställd trafik på rutten Riga-Stockholm från och med den 16 mars 2020 →
Inställd trafik på rutten Tallinn-Stockholm från och med söndag den 15 mars →
Stoppad försäljning av kryssningsbiljetter Tallinn-Stockholm →
Inställda artistspelningar på Galaxy →
Aktuell information angående Coronavirus (covid-19) →
Frågor och svar angående Coronavirus →  

 

 

Tallink Silja trafikerar följande linjer

  • Stockholm - Åbo (via Långnäs) med Galaxy och Baltic Princess
    Ordinarie tidtabell. Frakt och passagerare med/utan fordon.
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss.
    Fraktbokningar via Cargo bokning: cargo.booking@tallinksilja.com, tel +358 208 74266, tel +46 8 666 3555.

    OBS! Passagerare som vill åka till Finland måste kontrollera noggrant att man har rätt att komma in i landet enligt reserestriktioner i Finland. Läs mer på: https://www.raja.fi/aktuellt/instruktioner_gransovergang

  • Helsingfors – Tallinn med Megastar
    Ordinarie tidtabell. Frakt och passagerare med/utan fordon.
    Passagerarbokningar online eller via Tallink Silja kundservice: https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss.
    Fraktbokningar via Cargo bokning: cargo.booking@tallinksilja.com, tel +358 208 74266, tel +46 8 666 3555.

  • Kapellskär – Paldiski (EST) med Regal Star
    Ordinarie tidtabell. Frakt och passagerare med fordon.
    Både passagerarbokningar med fordon och fraktbokningar via Cargo bokning: booking.cargo@tallink.ee, tel. +372 612 8686.

  • Paldiski (EST) – Sassnitz (GER) med Star t o m 18 april 2020.
    Frakt och passagerare med fordon.
    Passagerarbokningar med fordon via Tallink kundservice i Estland: +372 6408 929.
    Fraktbokningar via Cargo bokning: booking.cargo@tallink.ee, tel. +372 612 8686.

  • Nordsjö (FIN) – Tallinn med Seawind
    Endast frakt.
    Fraktbokningar via Cargo bokning: cargo.booking@tallinksilja.com, tel +358 208 74266, tel +46 8 666 3555.

    OBS! Passagerare som vill åka till Estland måste kontrollera noggrant att man har rätt att komma in i landet enligt reserestriktioner i Estland. Läs mer på: https://vm.ee/en
För frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Publicerad: 31.03.2020

 

 

Tallink Grupp återupptar rutten Åbo-Stockholm med fartygen Baltic Princess och Galaxy via Långnäs

Tallink Grupp omdirigerar sina fartyg Baltic Princess och Galaxy tillbaka till rutten Åbo-Stockholm, via Långnäs på Åland. Omdirigeringen är avgörande för att se till att sjötransport av varor mellan Finland och Sverige fortsätter som normalt under den nuvarande situationen för coronaviruset. Det är också viktigt att notera att fartygen kommer att dirigeras via Långnäs, Åland, för att säkerställa en fortsatt transport av varor till ön.

Baltic Princess kommer att återgå till sin ordinarie tidtabell från ikväll den 23 mars med kvällens avgång från Åbo. Galaxy kommer att återgå till sin ordinarie tidtabell från i morgon bitti 24 mars med morgonavgång från Åbo.

 

Fartyg Stockholm Långnäs
(ankomst/avgång)
Åbo
Baltic Princess 07:10 14:15 / 14:20 19:15
Galaxy 19:30 02:50 / 02:55 07:00
Fartyg Åbo Långnäs
(ankomst/avgång)
Stockholm
Galaxy 08:20 12:25 / 12:30 18:15
Baltic Princess 20:15 00:40 / 00:45 06:10
Fartygen tillåter också enkelvägs passagerare ombord, förutsatt att passagerarna har kontrollerat och har rätt att komma in i landet vid destinationshamnen. Läs mer på Finlands gränsbevakningsväsendet: https://www.raja.fi/aktuellt/instruktioner_gransovergang

Fraktbokningar på Baltic Princess och Galaxy:
- E-post: cargo.booking@tallinksilja.com
- Telefon Finland +358 203 74266, Sverige +46 8 666 3555
Öppettider mån-sön 06.15 - 20.00 (svensk tid)

Passagerarbokningar på Baltic Princess och Galaxy:
Kontakta oss på https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss eller boka online www.tallinksilja.se

För mer information: https://www.tallinksilja.se/press#/pressreleases/tallink-grupp-aaterupptar-rutten-aabo-stockholm-med-fartygen-baltic-princess-och-galaxy-via-laangnaes-2984619

Publicerad: 23.03.2020

 

 

Baltic Princess och Galaxy trafikerar via Långnäs i helgen 20.-22.3.2020

Baltic Princess och Galaxy, som för närvarande trafikerar på linjen Åbo-Kapellskär, kommer under helgen att trafikera via Långnäs för att ge ålänningarna möjlighet att resa mellan Finland/Åland och Sverige trots resebegränsningarna.
Mer information om Åbo-Åland-Stockholm trafiken ges ut på måndag 23.3.2020.
För mer information och tidtabell: https://bit.ly/33EZEoX

Publicerad: 20.03.2020  

 

 

Tallink Grupp omdirigerar fartygen Baltic Princess och Galaxy att tillfälligt gå på rutten Åbo-Kapellskär från 19 mars 2020, för att tillhandahålla godstransport mellan Finland och Sverige


Tallink Grupp meddelar att de tillfälligt kommer att omdirigera sina fartyg Baltic Princess och Galaxy för att operera på rutten Åbo-Kapellskär från torsdagen den 19 mars 2020 för att tillhandahålla godstransport mellan Finland och Sverige.

Omdirigeringen görs på grund av att gränserna till europeiska länder stängs och resebegränsningar införs på grund av den pågående coronavirus-situationen.

Baltic Princess avgår från Åbo till Kapellskär på torsdagen den 19 mars klockan 20.30 lokal tid och anländer till Kapellskär på fredagen den 20 mars klockan 7.00 lokal tid. Den avgår sedan från Kapellskär till Åbo igen på fredag 20 mars klockan 20.30 lokal tid.

Galaxy avgår från Åbo och Stockholm enligt schema torsdagen den 19 mars.

Från Stockholm får endast passagerare med enkelvägsbiljett tillåtas resa och alla passagerare måste ha rätt att resa till Finland enligt de nuvarande resebegränsningarna. Från fredag 20 mars 2020 ställs Galaxys vanliga avgångar in och Galaxy avgår från Åbo till Kapellskär på fredagen 20 mars klockan 20.30 lokal tid.

Baltic Princess och Galaxy avgår från Åbo och Kapellskär varje kväll klockan 20.30 lokal tid.

Baltic Princess och Galaxy-avgångar från fredag 20 mars går endast med godstransporter för att säkerställa dessa mellan Finland och Sverige.
Fartygen kommer inte att resa via Åland.

Tallink Silja kommer att kontakta alla passagerare som berörs av denna förändring.

Lasttransporter på Baltic Princess och Galaxy kan bokas via Tallink Silja cargotjänster:
E-post: cargo.booking@tallinksilja.com
Telefonnummer Tel +358 203 74266
Tel +46 8 666 3555

För ombokning eller frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Vanliga frågor

Publicerad: 18.03.2020  

 

 

Tallink Grupp ställer in trafiken på rutten Helsingfors-Stockholm med fartygen Silja Serenade och Silja Symphony fr o m 19 mars 2020

Tallink Grupp meddelar idag den 17 mars, att på grund av den pågående coronavirus-situationen och den finska regeringens tillkännagivande att de kommer att stänga Finlands gränser från och med den 19 mars 2020. Företaget kommer tillfälligt att ställa in trafiken på linjen Helsingfors-Stockholm och ta fartygen Silja Serenade och Silja Symphony ur trafik.

Båda fartygen kommer att göra sina sista avgångar imorgon kväll, den 18 mars 2020 och kommer därefter att ligga i respektive hemmahamn tills reserestriktionerna i Finland upphör.

Från Stockholm är det bara passagerare som har rätt att komma in i Finland eller som har rätten att använda Finland som en transitkorridor (t.ex. medborgare i Estland, Lettland, Litauen, Ryssland), som får gå ombord på Silja Serenade som avreser till Helsingfors.

Lasttransportörer får gå ombord på båda fartygen utan begränsningar eftersom regeringarna har kommit överens om att tillåta lasttransportpassagerare ombord på fartygen utan begränsningar för att säkerställa en fortsatt rörlighet av varor mellan europeiska länder.

Tallink Silja AB kommer att kontakta de kunder som berörs av förändringarna så snabbt som möjligt.

Vi rekommenderar att passagerare fortsätter att bevaka företagets webbplats för de senaste reseuppdateringarna och för information om övriga tjänster.

För ombokning eller frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Vanliga frågor

Publicerad: 17.03.2020  

 

 

Tallink Grupp ställer in trafiken med passagerarfärjorna på rutten Riga–Stockholm från och med den 16 mars 2020

Tallink Grupp har meddelat att företaget, på grund av den pågående coronavirusspridningen och för att säkerställa hälsa och säkerhet för människorna runt Östersjön, ställer in trafiken tills vidare på rutten Riga–Stockholm med passagerarfärjorna Romantika och Isabelle från och med måndag den 16 mars 2020.

Företagets fartyg Romantika kommer att ankomma till Riga på söndag den 15 mars 2020 enligt tidtabell. Alla avgångar med Romantika från och med den 15 mars är inställda tills vidare. Romantika kommer att förbli i Riga tills företaget beslutar om att återuppta trafiken med passagerarfärjorna mellan Riga och Stockholm.

Söndag den 15 mars kommer företagets fartyg Isabelle att avresa från Stockholm enligt tidtabell. Enbart passagerare med enkelbiljett och passagerare som påbörjade en kryssning ombord på Isabelle från Riga lördagen den 14 mars får resa tillbaka till Riga med fartyget. Alla avgångar från och med den 16 mars 2020 med Isabelle är inställda tills vidare. Isabelle kommer också att förbli i Riga tills företaget beslutar om att återuppta trafiken med passagerarfärjorna mellan Riga och Stockholm.

Godstransport kommer att fortsätta på företagets rutt mellan Paldiski–Kappelskär med Regal Star under förutsättning att gränsen mellan Estland och Lettland hålls öppen.

Trafiken kommer att återupptas efter att riskområdena förändras.

Tallink Siljas kundservice kommer att kontakta de kunder som berörs av förändringarna så snart som möjligt.

För ombokning eller frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Vanliga frågor

Publicerad: 15.03.2020  

 

 

Tallink Grupp ställer in trafiken med passagerarfärjorna på rutten Tallinn–Stockholm från och med söndag den 15 mars


Tallink Grupp har meddelat att företaget på grund av undantagstillståndet, som har införts i Estland och för att säkerställa hälsa och säkerhet för människorna runt Östersjön, ställer in trafiken tills vidare på rutten Tallinn–Stockholm med passagerarfärjorna Baltic Queen och Victoria I från och med söndagen den 15 mars 2020.

Lördagen den 14 mars kommer Baltic Queen att avresa från Stockholm enligt tidtabell. Alla avgångar från och med den 15 mars 2020 är inställda tills vidare. På lördag den 14 mars får enbart passagerare med enkelbiljett och passagerare som påbörjade en kryssning ombord på Baltic Queen från Tallinn fredagen den 13 mars resa tillbaka till Tallinn med detta fartyg.

Från och med söndag den 15 mars kommer Baltic Queen att förbli i Tallinn tills företaget beslutar om att återuppta trafiken med passagerarfärjorna mellan Tallinn och Stockholm.

På lördag den 14 mars kommer Victoria I att avgå från Tallinn enligt tidtabell. Lördag den 14 mars får enbart passagerare med enkelbiljett och passagerare som påbörjade en kryssning ombord på Victoria I från Stockholm fredagen den 13 mars resa tillbaka till Stockholm med detta fartyg.

Från Stockholm får enbart passagerare med enkelbiljett resa med fartyget till Tallinn. Även Victoria I kommer att förbli i Tallinn tills företaget beslutar om att återuppta trafiken med passagerarfärjorna mellan Tallinn och Stockholm.

Företagets fartyg Regal Star som trafikerar linjen Paldiski–Kapellskär kommer att fortsätta trafiken mellan Estland och Sverige för att säkerställa transporter av gods. Fartyget kommer att trafikera enligt ett icke fastställt schema.

Alla resenärer som har bokat resa Stockholm-Tallinn linjen ombedes att kontakta företagets kundservice för att ändra sina bokningar. Trafiken kommer att återupptas efter att riskområdena förändras.

Tallink Silja kommer att kontakta de kunder som berörs av förändringarna så snart som möjligt.

För ombokning eller frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Vanliga frågor

Publicerad: 14.03.2020  

 

 

Tallink Grupp upphör med försäljning av kryssningsbiljetter på rutten Tallinn–Stockholm från och med 13 mars till och med den 1 maj 2020


Tallink Grupp har idag meddelat att försäljning av kryssningsbiljetter på rutten Tallinn–Stockholm kommer att upphöra från och med den 13 mars till och med den 1 maj 2020. Från och med den 13 mars 2020 kan resenärer endast köpa enkelbiljetter på den här rutten. Godstransport på den här rutten kommer inte att beröras av denna åtgärd.

Dessa åtgärder kommer som en del av den pågående Coronavirussituationen och är en av de åtgärder som vidtas för att förhindra ytterligare spridning av viruset i regionen. Tallink kommer att samarbeta med myndigheterna för att fastställa ytterligare åtgärder som måste vidtas på företagets fartyg för att förhindra spridningen av viruset. Dessa åtgärder kommer att meddelas så snart man har kommit överens om eventuella åtgärder.

“Vi förstår helt och hållet nödvändigheten med att genomföra de åtgärder som våra regeringar har vidtagit och kommer att samarbeta fullt ut med de estniska, finska, svenska och lettiska myndigheterna med ett gemensamt mål i åtanke – att garantera allas hälsa och säkerhet. Vi kommer nu att samarbeta med myndigheterna om detaljerna bakom de tillkännagivna åtgärderna och för att hitta de bästa lösningarna för att förhindra spridning av viruset. Vi är redo att vidta alla nödvändiga åtgärder och agera beslutsamt samt utan dröjsmål i den nuvarande situationen. Vi kommer att meddela om eventuella ytterligare åtgärder och beslut utan dröjsmål”, säger Paavo Nõgene, CEO på Tallink Grupp.

För ombokning eller frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Vanliga frågor

Publicerad: 13.03.2020

 

 

Inställda artistspelningar på Galaxy på grund av Coronavirus

Vår högsta prioritet på Tallink Silja är våra gästers och medarbetares hälsa, välmående och säkerhet. 

Den 11 mars beslutade Regeringen på rekommendation av Folkhälsomyndigheten att man begränsar sammankomster med över 500 deltagare. Detta som ett led i att hindra spridningen av coronaviruset (covid-19).

Resor med Tallink Silja omfattas i nuläget inte av denna begränsning. Tillsvidare gör vi inga förändringar i vårt trafikprogram utan fortsätter som vanligt med stort fokus på säkerhet.

Tallink Silja har nu beslutat i ett första skede, att under mars månad ställa in planerade Artist-spelningar ombord Silja Galaxy, som skulle bidra till samling av större sammankomster. Detta gör vi då vi prioriterar våra gästers hälsa. Vi följer utvecklingen noggrant och om förutsättningarna skulle komma att ändras uppdaterar vi informationen kontinuerligt på vår hemsida med ny aktuell information.
 

I nuläget ställer vi in följande spelningar ombord Silja Galaxy

  • 13 mars - Mohombi
  • 14 mars - Victor Crone & Paul Ray
  • 20 mars - Robin Bengtsson
  • 21 mars - Mendez
  • 27 mars - Anna Bergendahl
  • 28 mars - Klara Hammarström & Hanna Ferm
För ombokning eller frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Vanliga frågor

Publicerad: 12.03.2020

 

 

Aktuell information angående coronavirus (covid-19)

Vår högsta prioritet på Tallink Silja är våra gästers och medarbetares hälsa, välmående och säkerhet. Vi följer de instruktioner och rekommendationer som kommer från olika myndigheter och branschorganisationer. I Sverige främst Folkhälsomyndigheten och föreningen Svensk Sjöfart. Vi rekommenderar resenärer som har frågor kring coronaviruset att söka information på Svenska Folkhälsomyndighetens hemsida folkhälsomyndigheten.se, där du också hittar den senaste uppdaterade informationen.

Den 11 mars beslutade Regeringen på rekommendation av Folkhälsomyndigheten att man begränsar sammankomster med över 500 deltagare. Detta som ett led i att hindra spridningen av coronaviruset (covid-19). Resor med Tallink Silja omfattas i nuläget inte av denna begränsning men vi ser över situationen kontinuerligt. Tillsvidare gör vi inga förändringar i vårt trafikprogram utan fortsätter som vanligt med stort fokus på säkerhet – vi har goda rutiner på plats. Om förutsättningarna skulle komma att ändras kontaktar vi alla berörda gäster.

Just nu kan du som reser på någon av våra kryssningar med avresa senast 30 april kostnadsfritt boka om din resa*

*Villkor för ombokningar från och med 12 mars 2020

  • Om du ändrar en bokning med avresa senast 30 april till avresa i mars, april, maj, september, oktober eller november 2020, kan du utan kostnad boka om till en likvärdig resa
  • Om du ändrar en bokning med avresa senast 30 april till avresa i juni, juli, augusti eller december, så betalar du endast prisskillnaden som uppstår i och med högre priser under högsäsongen
  • Gäller ej specialkryssningar och vissa gruppresor
  • Följande ändringar är inte möjliga att göra själv online utan görs endast via kundservice www.tallinksilja.se/kontakta-oss
Om du planerar en resa längre fram, så rekommenderar vi att du köper till vårt avbeställningsskydd. Läs mer här.
 

Club One-poäng

Är du Club One-medlem ska du inte behöva tänka på om dina poäng snart går ut, vi har beslutat att inga poäng kommer förfalla 12.3 2020-30.9 2020. Med en utökad giltighetsperiod hoppas vi att du kan använda poängen när du bokar bonusresor, uppgraderingar på hotell eller när du gör inköp i Tallinks webbshop även efter det att den vanliga perioden på 24 månader har passerat. Du behåller även din medlemsnivå. Om din nivå har ett slutdatum mellan 12.3 – 29.9 2020, förlängs den till 30.9 2020. Om din nivå gått ut i början av perioden, återställs din medlemsnivå inom kort. Uppgraderingar sker som vanligt.

Publicerad: 12.03.2020 - Uppdaterad: 18.03.2020

 

 

Frågor och svar angående Coronavirus

Hur resonerar och agerar ni kring Covid-19 viruset?

Vi samarbetar med Folkhälsomyndigheten och följer deras instruktioner och rekommendationer. Vi följer utvecklingen av Covid-19 viruset mycket noggrant och tar till alla nödvändiga åtgärder. Vi uppdaterar konstant våra förebyggande rutiner för att minska eventuell spridning av virus, bland annat genom intensifierad städning. Vi har medicinskt kunnig personal ombord som har fått specifika riktlinjer.

 

Vilka förebyggande rutiner har ni ombord?

Vi har intensifierat våra städrutiner ordentligt sedan januari; vi städar oftare och desinfekterar alla utrymmen ombord. Vi har utökat tillgängligheten av handsprit på alla fartyg och personal har intensifierat sina hygienrutiner. Vi säkerställer att personalen ombord är uppdaterade med de senaste instruktionerna från ansvariga myndigheter. Personalen övervakar situationen ombord väldigt noga och vi har goda rutiner om man misstänker resenär med sjukdomssymptom.

 

Vågar man åka på en bokad resa med tanke på coronaviruset?

Våra passagerares säkerhet är alltid vår högsta prioritet och vi följer myndigheternas instruktioner och rekommendationer. Vi uppdaterar konstant våra förebyggande rutiner för att minska eventuell spridning av virus, bland annat genom intensifierad städning. Vi rekommenderar även våra resenärer att hålla sig uppdaterad kring Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

 

Vågar man boka en resa eller är det risk för att den blir inställd?

Vi har utökat våra ombokningsvillkor och just nu erbjuder vi fri ombokning. Detta gäller för både redan bokade resor och nya bokningar med avresa fram till 30 april 2020. Bokningarna kan ändras utan kostnad fram till 24 timmar innan avresa.

 

Jag vill inte hamna i karantän på båten i två veckor! Vad händer om man misstänker någon är smittad ombord?

Tallink Silja trafikerar endast kortare sträckor inom Östersjöregionen. Alla våra fartyg har goda rutiner vid misstänkt smitta och utvärderas från fall till fall. Om en passagerare skulle uppvisa symptom kommer hen att hållas isolerad i hytten fram till ankomst. Alla åtgärder utgår från ett myndighetsperspektiv och beslutas i samråd med myndigheterna i respektive land.

 

Vad gäller kring återbetalning/ombokning om det blir reseförbud?

Just nu erbjuder vi fri ombokning. Detta gäller för både redan bokade resor och nya bokningar med avresa fram till 30 april 2020. Bokningarna kan ändras utan kostnad fram till 24 timmar innan avresa.

 

Allmänna sammankomster med mer än 500 personer tillåts för närvarande inte. Hur ställer ni er till det? Det ryms väl fler än 500 personer på båten?

Begränsningen gäller inte fartyg eller andra trafikslag, eftersom de inte klassas som allmänna sammankomster eller offentlig tillställning. Vi har dock beslutat att ställa in alla artist-spelningar under mars månad på Silja Galaxy då detta skulle bidra till en samling av större sammankomster.

 

Varför ställer ni inte in era kryssningar med tanke på spridningsrisken är så hög?

Vi utgår från ansvariga myndigheter instruktioner och rekommendationer, samt följer utvecklingen av Covid-19 mycket noggrant. Vår högsta prioritet på Tallink Silja är våra gästers och medarbetares hälsa, välmående och säkerhet. Begränsningen gäller inte fartyg eller andra trafikslag, eftersom de inte klassas som allmänna sammankomster eller offentlig tillställning. Vi har dock beslutat att ställa in alla artist-spelningar under mars månad på Silja Galaxy då detta skulle bidra till en samling av större sammankomster.

Publicerad: 12.03.2020