Aktuell information

Tallink Silja trafikerar följande linjer →
​Tallink Silja ställer in julkryssningar till Visby →
Aktuell information angående Coronavirus (covid-19) →
ÅTGÄRDER FÖR DIN SÄKERHET OCH TRYGGHET →
 

 

 

Tallink Silja trafikerar följande linjer

För frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Publicerad: 31.03.2020, uppdaterad 24.11.2020

 

​Tallink Silja ställer in julkryssningar till Visby


Trots att Tallink Silja prisats för sitt arbete med att erbjuda en trygg ombordmiljö under pandemin, så väljer rederiet nu att ställa in de inplanerade julkryssningarna till Visby. Detta då smittspridningen i samhället just nu ökar snabbt och skärpta rekommendationer gäller.

- Ända sedan pandemin bröt ut har vi ställt om och anpassat verksamheten med våra gästers och vår personals hälsa och säkerhet som högsta prioritet. Vi har implementerat en lång rad åtgärder för att minska risken för smittspridning, och dessa känner vi oss trygga med. Men när smittspridningen nu ökar i flera regioner och myndigheterna uppmanar alla att hjälpas åt så är detta ett sätt för oss att dra vårt strå till stacken, säger Marcus Risberg, vd för Tallink Silja.

- Vi har haft 26 anpassade inhemska kryssningar hittills under pandemin som fungerat väldigt väl och vi har till och med prisats för vårt arbete med tryggheten ombord. Men under rådande omständigheter handlar det om att visa solidaritet med framför allt sjukvården och därför väljer vi att ställa in kryssningarna till Visby, säger Marcus Risberg, vd för Tallink Silja.

Julkryssningarna till Visby var planerade att avgå den 27 november samt den 4, 11 och 18 december. Kryssningarna var utvecklade i nära samarbete med Visby Centrum som i sin tur stått i tät dialog med smittskyddsläkare på Gotland.

- Vi vet att stora ansträngningar har gjorts med att anpassa verksamheterna i Visby för att kunna erbjuda en mysig julstämning på ett säkert sätt för såväl våra gäster som lokalbefolkningen och därför känns det såklart väldigt tråkigt att behöva ställa in. Vi är många inom besöksnäringen som har det otroligt tufft just nu, säger Marcus Risberg.

-- Vi hade ett otroligt bra samarbete med Gotland under våra sexton kryssningar i somras och fick ett fantastiskt bemötande också av lokalbefolkningen. Det vill vi fortsätta med, och vi hoppas självklart att kunna återkomma med fler kryssningar när situationen förbättras, säger Marcus Risberg.


För frågor vänligen kontakta oss på:
https://www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Publicerad: 06.11.2020, uppdaterad 17.11.2020 

 

Aktuell information angående coronavirus (covid-19)

Vår högsta prioritet på Tallink Silja är våra gästers och medarbetares hälsa, välmående och säkerhet. Vi följer de instruktioner och rekommendationer som kommer från olika myndigheter och branschorganisationer. I Sverige främst Folkhälsomyndigheten och föreningen Svensk Sjöfart. Vi rekommenderar resenärer som har frågor kring coronaviruset att söka information på Svenska Folkhälsomyndighetens hemsida folkhälsomyndigheten.se, där du också hittar den senaste uppdaterade informationen.

Resor med avresedatum senast 10 januari 2021 på avgångar som är inställda pga reserestriktioner.

Villkor för ombokning av resor med avresedatum senast 10 januari 2021 på avgångar inställda pga reserestriktioner:
  • Om du ändrar en bokning med avresa senast 10 januari 2021 till avresa under lågsäsong 2020/2021 (januari, februari, mars, april, maj, september, oktober eller november 2020/2021), kan du utan kostnad boka om till en likvärdig resa
  • Om du ändrar en bokning med avresa senast 10 januari 2021 till avresa under högsäsong 2020/2021 (juni, juli, augusti eller december 2020/2021), så betalar du endast prisskillnaden som uppstår i och med högre priser under högsäsongen
  • Gäller ej specialkryssningar och vissa gruppresor
  • Följande ändringar är inte möjliga att göra själv online utan görs endast via kundservice www.tallinksilja.se/kontakta-oss

Club One

Är du Club One-medlem ska du inte behöva tänka på om dina poäng snart går ut, vi har beslutat att inga poäng kommer förfalla 12.3 2020-31.12.2020. Med en utökad giltighetsperiod hoppas vi att du kan använda poängen när du bokar bonusresor, uppgraderingar på hotell eller när du gör inköp i Tallinks webbshop även efter det att den vanliga perioden på 24 månader har passerat. Du behåller även din medlemsnivå. Om din nivå har ett slutdatum som går ut fram till 31.3.2021 behåller du din medlemsnivå fram till 31.12.2021.

Publicerad: 12.03.2020 - Uppdaterad: 05.11.2020

 

 

Åtgärder för din säkerhet och trygghet

För att kunna välkomna resenärer på ett tryggt och säkert sätt har vi tillsammans med Svensk Sjöfart antagit en ny branschstandard för säkra resor under Coronapandemin, vilken innefattar en rad konkreta säkerhetsåtgärder som gäller under hela resan. Hela dokumentet med åtgärder finns här. All verksamhet ombord är anpassad för att minimera risken för spridning av Coronaviruset. Exempel på säkerhetsåtgärder är:

  • I enlighet med Sveriges regerings nya förordning serverar vi alkohol fram till kl 22.00. Restauranger, barer och pubar ombord håller öppet till 22.30. Detta gäller från 20.11.2020 till 28.02.2021.
  • Antalet passagerare är begränsat. Under en period tillåter vi högst hälften av det maximala passagerarantalet ombord så att det finns gott om plats att hålla avstånd.
  • Avståndsregeln gäller. "Håll avståndet-skyltar" och tydliga markeringar på golven finns i såväl terminalen som ombord.
  • Antalet personer som får vistas samtidigt i butiker, lekland och relax har begränsats för allas säkerhet. Vissa områden är stängda tillsvidare, exempelvis bollhav.
  • Avstånd hålls mellan borden i restauranger, caféer samt barer och antalet sittplatser är färre.
  • Matserveringen för frukost och middagsbuffé är anpassad. Handdesinficeringsstationer finns vid början av buffédisken och bredvid kaffe- och dryckesstationerna. Engångshandskar finns tillgängliga för kunder. Kontinuerlig desinficering sker av maskiner och kontaktytor.
  • Personal i kök, restauranger och caféer bär skydd i form av plasthandskar.
  • All färdigmat serveras inpackad på ett säkert sätt.
  • Handdesinficeringsstationer har placerats ut i alla publika områden ombord och i terminalen.
  • Utökad rengöring i terminal och ombord har införts. Noggrann och frekvent rengöring och desinfektion av hytter samt i restauranger, butiker och övriga allmänna ytor utförs.
  • Skyddsskärmar har satts upp vid informationsdisk och i alla kassor för att hålla avstånd mellan resenärer och personal.
 

Några allmänNa råd och riktlinjer när du reser:

 
  • Om du känner några sjukdomssymptom (feber, hosta, snuva, andningssvårigheter) före resan, stanna hemma. Vi ser fram emot att välkomna dig ombord igen när du blivit frisk.
  • Kom till hamnen i god tid, senast en timme före fartygets avgång.
  • Håll avstånd till andra i terminalen samt vid ombord- och landstigning. Du behöver inte ha bråttom, fartyget och besättningen väntar på dig.
  • När du vistas i allmänna utrymmen ombord (butiker, caféer, restauranger), kom ihåg att hålla avstånd till andra. Rör dig endast på egen hand eller i mindre sällskap.
  • Tvätta händerna ofta och noggrant, använd handdesinficering däremellan. Handdesinficeringsstationer har placerats ut i alla publika områden ombord och i terminalen.
  • Undvik att skapa trängsel i lobby, hissar, vid trappor och utgångar.
  • Om du måste hosta och nysa, gör det i armvecket.
  • Om du blir sjuk ombord, kontakta personalen men kom ihåg att hålla ett säkert avstånd.

Publicerad: 05.11.2020, uppdaterad 19.11.2020