
Siljaterminalen, Åbo
Adress: Slottsgatan 91, Åbo
Tel: +358 600 157 00
Fax: +358 2 3356375
Öppettider som gäller tills vidare:
Sön - tors: 06:45 - 08:15 och 18:30 - 20:30
Fre - lör: 06:45 - 08:15 och 18:00 - 20:30
Trafikförbindelser:
- Buss nr 1 från Silja Lines terminal till Åbo centrum. Bussen stannar på hållplats T86 på Slottsgatan/Linnankatu.
- Buss nr 1 från Åbo centrum till Silja Lines terminal. Bussen avgår från hållplats T89 på Slottsgatan/Linnankatu.
Tåganslutningar:
Bra förbindelser från Åbo hamn med tåg till Helsingfors och Tammerfors samt med direktbuss till följande orter: Forssa, Hangö, Helsingfors, Vittis, Tavastehus, Jyväskylä, Jämsä, Karleby, Lahtis, Loimaa, Virmo, Uleåborg, Björneborg, Vasa, Raumo, Salo, Tammerfors och Nystad.
Till tågstationen, som ligger cirka 200 meter från terminalen, kommer du via en glasgång utanför terminalen.
Bussanslutningar:
Anslutningsbussarna till Tammerfors, Jyväskylä, Idensalmi, Vasa och Uleåborg och Matkahuoltos bussar till Helsingfors och till Vasa/Uleåborg avgår från busstationen i hamnen, bredvid tågstationen, cirka 200 meter från terminalen.
Taxistation:
Taxistationen är belägen vid terminalen, bredvid Hotel Seaport, cirka 50 meter från terminalen.
PARKERING
Allmän parkering i närheten av terminalen
Pris: 15 €/dygn (26h), 6 €/5h eller 1,20 €/1h
Max p-tid: 8 dygn
Betalning sker med mynt, kredit/debit-betalkort eller via mobil (EasyPark and ParkMan).
Parkering i närheten av terminalen som låses under nattetid:
Pris: 15 €/dygn (26h) eller 1,20 €/1h
Betalning sker med mynt, kredit/debit-betalkort eller via mobil (EasyPark and ParkMan).
Parkeringshus i Åbo hamn
200 meter från terminalen. Parkering i hallen och på gården, inhägnad och låst.
Öppet mellan kl 07:00–08:30 och 18:00–20:30 eller enligt överenskommelse.
För platsbeställning, ring +358 (0)41-49 765 56.
Pris: 15 €/24h utomhus eller 20 €/24h inomhus.
Incheckning
- Separat incheckning för passagerare med och utan fordon samt grupper.
- Bokningar med fordon kan endast checkas in vid bil-incheckning, som ligger cirka 200 meter från terminalen.
- Separat incheckning för Club One-medlemmar med guldnivå, resenärer i svit-klass samt deltagare i "Må bra" och "Wine & Dine"-kryssningar (gäller ej bil-incheckning).
Övrig service i terminalen
Restaurangservice
Café finns på våning 3 med öl- och vinrättigheter. Caféet serverar tilltugg och har öppet även dagtid. Dessutom finns en bar på våning 2. OBS! Baren och caféet finns tillgänglig för incheckade passagerare i samband med avgångar.
Caféet är öppet dagligen kl 06:30–08:15 och 18:00–20:00. Kaffe-, dryck- och godisautomat finns på entreplan.
Bagagerum
- Gratis låst bagageutrymme finns på andra våningen, till höger om trapporna.
- Kunden ansvarar själv för sitt respektive bagage som förvaras i utrymmet. Det finns alltid personal i bagagerummet vid båtarnas hamntider.
- Bagaget kan förvaras i utrymmet under max en dag.
- Utrymmet är endast till för kunder som anländer till Åbo på morgonen och tillbringar dagen i land.
- Öppet varje dag mellan kl 07:15–08:15 och 18:00–20:00.
- Plats för cirka 50 väskor.
- Ej tillgängligt för grupper.
- Bagage kan endast lämnas i utrymmet vid uppvisande av ett boardingkort för returresa, alternativt en utskriven bekräftelse.
Bankomat
Det finns tyvärr ingen bankomat i terminalen och inte heller i närliggande Viking Line terminalen.
Valutaväxling
I terminalen finns det tyvärr inte heller någon möjlighet att växla pengar. Närmaste växlingsställe är officiella växlingskontor i Åbo centrum, exempelvis Forex. Hotell Seaport i anslutning till terminalen erbjuder inte längre valutaväxling.
Bagage-service
Bagage-service finns endast till för grupper, och organiseras av terminalpersonalen. Bokas en vecka i förväg via fax +358 2 335 6371.