Siljaterminalen, Åbo

Adress: Slottsgatan 91, Åbo
Tel: +358 600 157 00
Fax: +358 2 3356375

Öppettider:
Terminalen (incheckning, försäljning och kundservice) är öppet dagligen:
Kl 06:30 - 09:30 och 16:00 - 20:15 
(Andra tider kan förekomma vid charter)

Trafikförbindelser:

  • Buss nr 1 från Silja Lines terminal till Åbo centrum. Bussen stannar på hållplats T40 på Eriksgatan.
  • Buss nr 1 från Åbo centrum till Silja Lines terminal. Avgår utanför Åbo Svenska Teater, hållplats T6 på Aurakatu.

Tåganslutningar:
Bra förbindelser från Åbo hamn med tåg till Helsingfors och Tammerfors samt med direktbuss till följande orter: Forssa, Hangö, Helsingfors, Vittis, Tavastehus, Jyväskylä, Jämsä, Karleby, Lahtis, Loimaa, Virmo, Uleåborg, Björneborg, Vasa, Raumo, Salo, Tammerfors och Nystad.

Till tågstationen, som ligger ca 200m från terminalen, kommer du via en glasgång utanför terminalen.

Bussanslutningar:
Anslutningsbussarna till Tammerfors, Jyväskylä, Idensalmi, Vasa och Uleåborg och Matkahuoltos bussar till Helsingfors och till Vasa/Uleåborg avgår från busstationen i hamnen, bredvid tågstationen, ca 200m från terminalen.

Taxistation:
Taxistationen är belägen vid terminalen, bredvid Hotell Seaport, ca 50 meter från terminalen.
 

PARKERING

Allmän parkering i närheten av terminalen
Pris: 12€ /26h

Betalning sker i automat och med mynt, kredit/debit-betalkort eller via mobil (EasyPark and ParkMan).

Parkering i närheten av terminalen som låses under nattetid:
Pris t o m 31.05: 10€ /2 h
Fr o m 01.06: 12€ /26h eller 0.5€ /1h

Betalning kan ske med mynt, kredit/debit-betalkort och via mobil (EasyPark and ParkMan).

Parkeringshus i Åbo hamn
200m från terminalen. Parkering i hallen och på gården, inhägnad och låst.

Öppet mellan kl 07:00 – 08:30 och 18:00 – 20:30 eller enl överenskommelse.

För platsbeställning, ring +358 (0)41-49 765 56.
Pris: 15€ /24h utomhus eller 20€ /24h inomhus.
 

Incheckning

  • Separat incheckning för passagerare med och utan fordon samt grupper.
  • Bokningar med fordon kan endast checkas in vid bil-incheckning, som ligger ca 200m från terminalen.
  • Separat incheckning för Club One-medlemmar med guldnivå, resenärer i svit-klass samt deltagare i "Må bra" och "Wine & Dine"-kryssningar (gäller ej bil-incheckning).
     

Övrig service i terminalen

Restaurangservice
Café finns på våning 3 med öl- och vinrättigheter. Caféet serverar tilltugg och har öppet även dagtid. Dessutom finns en bar på våning 2. OBS! Baren och caféet finns tillgänglig för incheckade passagerare i samband med avgångar.

Caféet är öppet dagligen kl 06:30 - 08:15 och 18:00 - 20:00.

Kaffe-, dryck- och godisautomat finns på entreplan.

Bagagerum

  • Gratis låst bagageutrymme finns på andra våningen, till höger om trapporna.
  • Kunden ansvarar själv för sitt respektive bagage som förvaras i utrymmet. Det finns alltid personal i bagagerummet vid båtarnas hamntider.
  • Bagaget kan förvaras i utrymmet under max en dag.
  • Utrymmet är endast till för kunder som anländer till Åbo på morgonen och tillbringar dagen i land.
  • Öppet varje dag mellan kl 07:15 - 08:15 och 18:00 - 20:00.
  • Plats för ca 50 väskor.
  • Ej tillgängligt för grupper.
  • Bagage kan endast lämnas i utrymmet vid uppvisande av ett boardingkort för returresa, alternativt en utskriven bekräftelse.


Bankautomat
Det finns tyvärr ingen bankautomat i terminalen och inte heller i närliggande Viking Line terminalen.

Valutaväxling
I terminalen finns det tyvärr inte heller någon möjlighet att växla pengar. Närmaste växlingsställe är officiella växlingskontor i Åbo centrum, exempelvis Forex. Hotell Seaport i anslutning till terminalen erbjuder inte längre valutaväxling. 

Bagage-service
Bagage-service finns endast till för grupper, och organiseras av terminalpersonalen. Bokas en vecka i förväg via fax +358 2 335 6371.